KUNDCASE

PROJEKTLEDNING

EXEMPEL

Projektledare - Kund i UK

IT Infrastruktur

2016 - 2022


För en global kund med säte i Storbritannien (tillverkande industri) med ca: 35 000 anställda var mina primära roller Affärsutvecklare och Projektledare. Vi levererade expertis, underhåll, support och projekt till hela deras Microsoft miljö. Jag spenderade också en hel del tid med PMO för att skapa rätt förutsättningar i alla de små till medelstora projekt (100-tals) som utfördes under de år jag var på Enfo.
Min första utmaning i starten var att återetablera ett förtroende som hade dalat under en tid. Ett projekt i sig. Jag la ner mycket tid på att återupprätta relationer med intressenter på företaget och höll en tät kommunikation om progress och prioriteringar. Internt slogs jag för att få de resurser som behövdes för att skapa ordning och etablera förtroende.


Vi lärde oss snabbt hur deras interna process och beslutsvägar såg ut och anpassade en intern offert och projektstruktur som fick en god acceptans. Vi fick igång en bra leverans, och beställningar av IT infrastrukturprojekt ökade. Generellt kan man säga att vi migrerade kunden från On-Prem infrastruktur till molnbaserad infrastruktur för att klara deras tillväxtresa som var enorm.
Vi spenderade mycket tid med kund och utvecklade metoder för att träffa rätt i estimeringar i tid och pengar för projekten.
Till slut blev kunden för stor för att drivas av ett medelstort IT bolag i Skandinavien och ledningen valde att gå med HCL fortsättningsvis.


Kundvärde vi tillfört

  • Arbetade enligt en gemensam accepterad projektmodell som stöttade alla parter. Det gav ett utmärkt resultat i alla projekt.
  • En gedigen governance modell där båda parter hade en god översikt på alla pågående aktiviteter inom support/underhåll samt projekt. Tydliga rapporter och tät dialog.
  • Upprättande av ett kulturellt ömsesidigt avtal (Manifesto) var en mycket uppskattad del. Vi hade förstås ett gediget master agreement, men det vi primärt rapporterade mot kvartalsvis var Manifestot, och förstås de SLA och KPI'er som rörde support och underhåll.
  • Vi var drivande i att föreslå tekniska lösningar för att de skulle nå de mål som var uppsatta, och genomförde många inspirationsworkshop som blev uppskattade.
  • Jag agerade som deras rådgivare och satt med i budget utformning för kommande IT investeringar.
  • Vi samarbetade kontinuerligt med andra leverantörer för att nå bästa värde för kund, oavsett om de konkurrerade med oss eller ej.
  • Vår automatiserade lösning för alla de M&A migreringar gjorde att ett nyköpt företag kunde bli del av kundens miljö med ett klick. Det var en viktig del för att få ett bra resultat av sammanslagningen. Vi vann också industripris (Real IT Award) för den lösningen.



Projektledare - Caperio

Migrering av telefonisystem

2012 - 2016


På Caperio blev jag tidigt ansvarig för affärsområdet Telefoni. Det var en grupp om 6 personer som satt utspridda i Stockholm, Örebro och Göteborg. Jag ansvarade för försäljning och koordinering, samt budget. I Göteborg fick vi ett uppdrag att hantera telefonimigrering för ett stort detaljhandelsföretag med ca: 250 butiker. Då vi hade ont om resurser fick jag kliva in som huvudprojektledare och en kollega assisterade mig som PL.


Jag och min kollega jobbade tätt med att analysera och inventera befintligt system och behov inför framtiden. Vi designade en framtidssäker lösning som också gjorde öppnande av nya butiker smidigt, men också stängning/flytt av befintliga. Det innebar också att vi behövde upphandla telefonitjänster, inklusive molnbaserad växel, som i sin tur blev ett sub-projekt. Bland annat skapade vi underlag till offert inbjudan från samtliga intresserade operatörer, och urvalsprocess av dessa.


Vi fick en bra respons från kund och levererade projektet inom budget och tid, och med en besparingsprognos som höll. Jag satt med i styrgruppen och tog budget och rapportansvar.


Kundvärde vi tillfört

  • En viktig del i lyckat projekt är att vara transparent och kommunikativ. Vi byggde gedigna rapportstrukturer för stakeholders och informationskanaler för slutanvändare.
  • För att få en bra acceptans i en förändring bland slutanvändare skapade vi en grupp superusers (champions) som vi utbildade tidigt. De bidrog med värdefull respons på både funktioner och material (user-guides) till användare.
  • I styrgruppen är det viktigt att visa på progress, men framförallt hur vi lever upp till den satta budgeten. En tydlig och ärlig dashboard hjälpte till. Förtroendet infann sig då vi alltid tog upp hinder eller andra problem tidigt . Allt går att lösa. Främst var det interna resursbegränsningar eller sidoprojekt som försenade viss leverans.
  • Att tidigt inventera befintlig lösnings kostnad på både investeringsdelar, underhåll, användbarhet och skalbarhet, samt få en accept på slutsats, gjorde att vi enkelt kunde visa på effekten av kostnadsbesparing, användarvänlighet och skalbarhet som kom att bli resultatet av projektet. Mycket uppskattat.



Projektledare - Övrigt

Flera mindre projekt

1994 - 2024


Ovan nämnda projekt är exempel i hyfsad närtid, men det finns många fler där jag agerat projektledare. Om intresse finns berätta jag gärna mer om dem. Nedan är en kort beskrivning av några.


1990 - Implementering av digital bildbank för Göteborgs Posten
1992 - Implementering av nytt journalsystem för vårdcentraler och sjukhus
1994 - Ny nätverksinfrastruktur för statlig instans
1995 - Implementation av brandvägg för Göteborgs stad
1996 - Skapande av underlag till bredbandsutbyggnad (fiber) för Vara kommun
2000 - Införande av ny IP baserad telefoniväxel Hörby kommun
2002 - Införande av ny IP baserad telefoniväxel Göteborgs Universitet
2008 - Utredning inför byte av växelsystem för Mölnlycke AB i olika länder
2010 - Åtgärdsunderlag för nätverksoptimering till stor kund i Göteborg

AFFÄRSUTVECKLING

EXEMPEL


Affärsutvecklare - Enfo Sweden

Utveckling av kunder i UK

2016 - 2022


Affärsutvecklare var min primära roll på Enfo. Jag tog först över ansvaret för en stor kund i UK (FTSE 100). Leveransen till kunden var ganska stor, men förtroendet hade sjunkit då man inte gett det den tid som behövdes. Det blev ett projekt i sig att bedöma chansen att rädda läget och få till rätt resurser för att börja jobba med. Hårt arbete gav resultat och vi lyckades få tillbaka ett starkt förtroende.


Snart därefter började vi utöka leveransen ytterligare. I flera delar av nya projekt som startades upp hos kund jobbade jag tätt med min PMO för att designa projekt. Vi kunde ofta ha mellan 6-10 projekt igång samtidigt mot kund. Leveransteamet bestod av ca: 7 personer kontinuerligt, men utökades ofta till 15 personer under perioder. Det blev mycket resor och vi skaffade en lägenhet på orten där kundens IT avdelningen fanns.


Under de sista åren blev jag också ansvarig för att etablera ett Enfo Subsidiary i UK. Vi anställde personer i UK och började knyta upp fler kunder till liknande leverans. Sen kom pandemin, men vi kämpade på och tog flera projekt som utfördes helt remote, utan några större problem.


Under åren med leverans i England lyckades vi tredubbla omsättningen.



Affärsutveckling övrigt
2016 - 2022


Genom hela min karriär har jag haft ett stort intresse för kundvärde. Även som teknisk konsult eller arkitekt, tillhörde jag säljavdelningen. En signal som betydde att jag fick högt förtroende hos kund som gjorde att det blev affär.


Under flera perioder har jag varit dedikerad säljare, och de senaste 7 åren har det varit min primära roll, och jag har utvecklats mycket, och har vana att hantera CxO dialoger, avtal, kostnadsestimering, kalkylmodeller, repportering, med mera. Jag är innovativ och kan hitta lösningar där många går bet. Lugn och strukturerad.

PRODUKTÄGARE

EXEMPEL

Produktägare - Visionael Inc.

Utveckling av ett migreringsverktyg

2006 - 2009


Ett USA baserat företag gav mig i uppdrag att designa ett verktyg för migrering av traditionell telefoni till mordern IP telefoni (Cisco Call Manager), då de hade stora kunder som såg behovet, bland annat ett av USA's största bolag med 250 000 anknytningar.
Jag presenterade snart förslag som gjorde att en tillgänglig utvecklingsresurs kunde bygga en "Mock-UP" för att visa för kund. Kund nappade direkt. Ordern kom och vi började bygga organisation för uppdraget.


Vi rekryterade utvecklare till ett team om 4 personer på plats i Göteborg. Vi tog också in en Scrum-coach från CRISP under hela 6 månader, som trimmade in en gedigen agil metodik för mig och teamet. Jag utvecklades till en effektiv produktägare (Scrum PSPO), och vi fick snabbt resultat i våra leveranser. Projektet pågick i ca: 3 år. Minst en gång i månaden var jag över till kund i USA och körde demo, samt gick igenom backlog och prioritering. Det blev också ett och annat möte med andra stakeholders för att redovisa progress.


Efter några månaders utveckling hade vi tillräcklig teknisk bas för att initiera fler team. Vi kontrakterade 4 personer till i Sverige som satt utspritt för ett andra team och 4 personer i USA för det tredje teamet. Även här gav den agila processen goda resultat, och kunden beskrev det som "The Swedish Magic". De var inte vana att man överträffade leveranslöftet i stort sett varje gång.
Produkten blev klar och anpassades senare även för andra kunder såsom stora teleoperatörer. Jag fick då agera presale resurs för att sälja in till andra intressenter.


Utmaningar:
Projektet var befriat från större leveransstörningar. Den största utmaningen var att utmana beställaren i funktionsbehovet. Som så många andra, ville de ha massor av funktioner som de inte riktigt kunde motivera när de blev utmanade.
Kulturellt skiljer sig affärsdialoger fortfarande en del mellan Sverige och USA. De är tuffare i förhandlingar men snabbare i beslut när man väl är överens. Även andra kulturer behövde hanteras då vi reste i många Europeiska länder, Schweiz, Belgien, Frankrike, UK, samt Sydafrika. Vi var effektiva och hade relativt låga kostnader.


Teknik:
Java EE, Angular, API'er (SOAP, XML, Restful) Glassfish (ESB), Jetty, GitHub, Hudson, Apache Ant, Jira.



Produktägare - Visionael Inc.

Utveckling av ett Provisioneringsverktyg

2009 - 2012


I samma företag fick jag ta över produktägarskapet för ett provisioneringsverktyg riktat till Internet Providers för stora företag, främst i USA. Detta kördes med ett team i Sverige och ett team i USA. Utvecklingen pågick i ca: 2 år. Vi hade en bra progress men det blev tyvärr inte helt klart under vår regi, då ett förvärvsbolag köpte Visionael, och all produktion skulle flyttas till Indien. Efter överlämning av mina produkter till Indiska resurser lämnade jag Visionael. Det blev 6 år på Visionael


Utmaningar:
Provisioneringsverktyget hade ingen tydlig beställare. Vi byggde den en hel del på spekulation, mycket då vi hade kompetensen för att tekniskt kunna automatisera internet operatörers nät med bl.a. MPLS.


Teknik:

(bland annat): Java EE, Angular, API'er (XML, Restful) Glassfish (ESB), GitHub, Hudson, Apache Ant, Jira ...


Let's work together


Har du någon fråga, så tveka inte. Kontakta mig!

Kanske är jag i uppdrag, kanske inte,

men alltid intresserad av att prata

unsplash